Listing 1 - 10 of 20 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Voeden wij vandaag nog echt op? In 1762 verscheen Jean-Jacques Rousseau’s Émile, ou De l’éducation, de bijbel van alle progressieve of kindgerichte opvoeding. In dit verrassende boek schrijft Stefaan Cuypers het alternatieve verhaal over Emilie – het denkbeeldige, vrouwelijke spiegelbeeld van Émile. De auteur pleit voor een liberaal-traditionalistische opvoeding met respect voor zowel de waarden van autonomie en authenticiteit als de autoritatieve cultuuroverdracht door de school. Onderwijs in de menswetenschappen is hierbij even levensnoodzakelijk als STEM-geletterdheid. Opvallend genoeg verschaft de ‘elitaire’ kunstvorm opera een democratische toegang tot een humanistische vorming voor iedereen. Voorstanders van het klassieke, westerse opvoedingsproject kunnen vandaag een beroep doen op de operawereld om aan alle kinderen en jongeren nog steeds een echte opvoeding te geven.
Educational sciences --- onderwijsfilosofie --- muzikale vorming --- toegepaste filosofie --- opvoeding --- cultuureducatie --- humanisme --- 37.001 --- 37.001 Filosofie van opvoeding en onderwijs --- Filosofie van opvoeding en onderwijs --- 720 Onderwijs
Choose an application
Zijn onze kinderen en jongeren echt in crisis?Sommige zaken waar ouders en opvoeders zich zorgen over maken bij jongeren, zijn die zorgen niet waard.In de plaats daarvan bestaan er andere crises die minder opvallend zijn, maar juist schadelijkere gevolgen hebben voor de jeugd. In Met de kinderen alles goed onderscheidt Pedro De Bruyckere feit van fictie. Is het echt zo erg gesteld met de kinderen en jongeren? En zijn er manieren om hun weerbaarheid te versterken?Dit boek geeft je het antwoord en gaat op zoek naar oplossingen.https://www.lannoocampus.be/nl/met-de-kinderen-alles-goed
opvoeding --- crisis --- Jongeren --- Opvoedingsondersteuning --- Educational sciences --- ouders-kind relatie --- Opgroeien --- Assertiviteit --- Crisis --- Coronacrisis --- Opvoeding --- Orthopedagogics --- 433 --- Age group sociology --- opvoedingsondersteuning --- Onderwijs --- Kind --- Jongere --- jongeren --- opvoeding in de praktijk --- Jongeren. --- Opvoedingsondersteuning. --- crisis. --- jongeren. --- opvoeding. --- opvoedingsondersteuning. --- Opvoeding in de praktijk. --- coronacrisis --- 370 --- ONGELIJKHEID -- 370
Choose an application
#KUPV:EC --- cursorische lectuur --- C6 --- secundair onderwijs --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Didactics of Dutch --- Muzikale opvoeding --- 1e leerjaar B secundair onderwijs --- 1e leerjaar secundair onderwijs --- Beroepssecundair onderwijs --- B-stroom
Choose an application
In haar in 1967 gepubliceerde driedelige autobiografie beziet Tove Ditlevsen scherp en eerlijk het eigen leven. Het eerste deel 'Kindertijd' is nu vertaald."Je kindertijd is lang en smal als een doodskist en je kunt er niet zonder hulp aan ontsnappen", constateert Tove Ditlevsen cynisch in het zojuist in het Nederlands verschenen, autobiografische 'Kinder- tijd'. De schrijfster groeide op in de naoorlogse jaren twintig in een tweekamerappartement in een woonkazerne in de Kopenhaagse wijk Vesterbro. Het is een harde omgeving: de buren uit het blok maken voortdurend ruzie, drinken en gaan vreemd. Velen zijn werkloos, armoede is alomtegenwoordig. Als Tove's vader, een stoker met soc [lees meer]ialistische overtuigingen, werkloos wordt, moet het gezin overleven op oud brood. "We leden nooit zoveel honger, onze buiken waren altijd wel gevuld met het een of ander, maar ik leerde de halfhonger kennen die je voelt als je de geur van avondeten ruikt door de deuren van degenen die het beter hebben, als je dagenlang hebt geleefd op koffie en oude deegwaar, waar je voor vijfentwintig øre een hele schooltas vol van kreeg."Tove is van kindsbeen af een buitenbeentje. Ze houdt meer van lezen dan van spelen, ze is introvert en teruggetrokken. Bovenal verlangt ze naar liefdesblijken van haar moeder, maar de vrouw is afstandelijk en kil. De schrijfster suggereert dat haar moeder ooit grappig en frivool was, maar dat ze die eigenschappen sinds haar huwelijk is verloren. Ondanks alles weet Tove zich te beschermen tegen de onverschillige omgeving waarin ze opgroeit. "Ik bracht de kopjes naar de keuken en in mij begonnen lange, merkwaardige woorden als een beschermend vlies over mijn ziel te kruipen." Het is haar prille kennismaking met poëzie. Fervent begint ze gedichten te schrijven, die ze optekent in een angstvallig verborgen poëziealbum. Maar als ze op een dag bekent dat ze dichter wil worden, fronst haar vader en zegt streng: "Haal je maar niets in je hoofd! Een meisje kan geen dichter worden." Op de vraag wat een meisje wel kan worden, luidt het antwoord: eigenlijk niets. Haar moeder drukt haar onophoudelijk op het hart dat ze een goed huwelijk moet sluiten, met een man die haar kan onderhouden.Opmerkelijk is dat Ditlevsens kindertijd ophoudt op 14-jarige leeftijd. Van dan af moeten arbeiderskinderen voor zichzelf instaan.27 juni 2020© Trouw86
Kindertijd --- Opgroeien --- Autobiografie --- Armoede --- Poëzie --- Historische pedagogiek --- Opvoeding --- Onderwijs --- Pedagogiek --- Geschiedenis --- Romans --- Scandinavian literature
Choose an application
History of civilization --- anno 1600-1699 --- anno 1800-1999 --- anno 1700-1799 --- Netherlands --- 796 --- 398.5 --- 796 Lichamelijke opvoeding. Sport en spel --- Lichamelijke opvoeding. Sport en spel --- kites [equipment]
Choose an application
Sociology --- Teaching --- Mass communications --- Pragmatics --- Linguistics --- Literature --- sociologie --- literatuur --- onderwijs --- linguïstiek --- opvoeding --- interculturele communicatie --- pragmatisme --- Translation science
Choose an application
Information retrieval --- Teaching --- Programming --- Computer architecture. Operating systems --- Information systems --- Artificial intelligence. Robotics. Simulation. Graphics --- applicatiebeheer --- apps --- onderwijs --- opvoeding --- informatiesystemen --- database management --- KI (kunstmatige intelligentie) --- architectuur (informatica) --- interfaces
Choose an application
Choose an application
De taalvaardigheid van de leerlingen speelt een cruciale rol in het onderwijs. Leraren die aandacht hebben voor de rol van taal in hun vak, kunnen hun leerlingen met praktische middelen toegang geven tot dat vak én voorbereiden op de hoge taaleisen die de maatschappij aan hen stelt. Ook in hun toekomst is het immers essentieel dat leerlingen op niveau kunnen redeneren en formuleren, in hun vak en daarbuiten.Een taalgerichte vakdidactiek helpt leraren om hun onderwijs op hoog niveau te blijven geven, ook als de taalvaardigheid Nederlands van de leerlingen uiteenloopt. Het Handboek taalgericht vakonderwijs beschrijft concreet hoe zij dat kunnen doen, voortbouwend op de kennis en ervaring van de leerlingen. Leraren leren gelijktijdig te werken aan vak- en vaktaaldoelen door taalsteun te bieden, veel interactiemogelijkheden te creëren en contextrijk onderwijs te geven. Ze nemen taal ook mee in hun toetsing en beoordeling.Dit handboek geeft leraren een goed toegankelijke theoretische basis, praktijkvoorbeelden en tal van didactische suggesties, gekoppeld aan een route voor het (her)ontwerpen van lessen. Het is gebaseerd op vele ervaringen met taalgericht vakonderwijs en inzicht in kenmerken van schools taalgebruik in verschillende vakken. Leraren (in opleiding) kunnen er direct mee aan de slag. Ook wordt besproken hoe leraren samen taalgericht vakonderwijs in een school kunnen invoeren.Handboek taalgericht vakonderwijs is geschreven voor vakleraren, leraren in opleiding en voor iedereen die vakonderwijs wil versterken vanuit aandacht voor de gesproken en geschreven taal van het vak.https://www.coutinho.nl/nl/handboek-taalgericht-vakonderwijs-9789046907573
Taalvaardigheid --- Taalgebruik --- Onderwijs --- Compétence et performance (linguistique) --- Enseignement secondaire. --- Didactics of languages --- HO (hoger onderwijs) --- talenonderwijs --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Taalgericht vakonderwijs --- Vakoverschrijdend werken --- Taalbeleid --- Didactiek --- Nederlands --- Secundair onderwijs --- Compétence et performance (linguistique) --- Didactiek. --- Taalgericht vakonderwijs.
Choose an application
De stresspiek bij uitstek voor elke leerling en student: de examenperiode!Tijdens examens heb je een gezonde dosis stress nodig om optimaal te presteren. Maar wat als die stress verlammend wordt en omslaat in faalangst?David Dewulf ontwikkelde als eerste een mindfulnesstraining speciaal voor jongeren en weet als geen ander hoe hij de principes van mindfulness en compassie naar hun leefwereld kan vertalen. In deze praktische SOS-survivalgids bundelt hij enkele krachtige oefeningen die het zelfvertrouwen van leerlingen en studenten een boost geven, hun concentratie en zelfvertrouwen verhogen en faalangst verminderen. Bovendien toont hij ook hoe ze gericht en efficiënt kunnen ontspannen en hun nachtrust kunnen verbeteren.https://www.lannoo.be/nl/stop-examenstress
Examenangst --- Faalangst --- Onderwijs --- Educational psychology --- Personality development --- pedagogische psychologie --- examenvrees --- stress --- relaxatie --- angst --- zelfvertrouwen --- studievaardigheden --- mindfulness --- examens --- Examens --- Stress --- Stressmanagement --- Examen --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Examenangst. --- Faalangst. --- Onderwijs.
Listing 1 - 10 of 20 | << page >> |
Sort by
|